حمل بار دریایی

حمل دریایی

یکی از راه‌های حمل و نقل کالا از اقصی نقاط جهان، حمل دریایی است، می‌توان کالاهایی با حجم زیاد و وزن بالا را با کمترین قیمت، نسبت به انواع حمل و نقل، از طریق کشتی و مسیر دریایی حمل نمود. در حمل دریایی، سرعت حمل کالا در مقایسه با حمل و نقل هوایی به دلیل طولانی بودن مسیر پیمایش کشتی کمتر است. به همین خاطر این نوع حمل به افرادی پیشنهاد می‌شود که برای دریافت کالا محدودیت زمانی ندارند و همچنین به دنبال کاهش هزینه­‌های حمل و سایر هزینه‌های جاری خود نیز هستند.

انواع روش‌های حمل دریایی
    • روش حمل و نقل دریایی مستقیم
    •  
    • انواع روش‌های حمل و نقل دریایی غیرمستقیم
    •  
    • حمل و نقل دریایی به روش کراس استافینگ (Cross Stuffing)
    •  
    • حمل و نقل دریایی به روش ترانس شیپمنت Transshipment
    •  
    • حمل و نقل دریایی به روش چارترینگ
    •  
    • حمل ­و نقل به روش ترکیبی (چند وجهی)
روش حمل و نقل دریایی مستقیم

در این روش پس از بارگیری کالا، کالا از بندر مبدأ بدون نیاز به تغییر کشتی و یا تغییر کانتینر تا بندر مقصد به صورت مستقیم حمل می‌شود. به این صورت که بارگیری محموله در کانتینر مدنظر در بندر مبدأ صورت می‌گیرد. در این روش حمل، مدت زمان حمل کمتر از سایر روش‌های حمل دریایی مانند حمل غیرمستقیم است.

حمل و نقل دریایی به روش کراس استفینگ Cross Stuffing

این روش حمل معمولاً برای بنادری استفاده می‌شود که امکان ارسال کالا به صورت مستقیم به ایران را ندارند. کالا با استفاده از کانتینری که در آن قرار داده شده در بندر واسطه، از یک کشتی به کشتی دیگر منتقل می‌شود

حمل­ و نقل به روش ترکیبی (چند وجهی)

حمل و نقل ترکیبی زمانی استفاده می‌شود که امکان حمل و ترانزیت کالا از مبداء تا مقصد تنها با یک وسیله حمل­‌کننده امکان‌پذیر نباشد. بنابراین در چنین شرایطی حمل یکپارچه کالا از مسیرهای مختلف حمل شامل دریایی، هوایی، زمینی و یا ریلی با استفاده از وسیله­‌های نقلیه مربوطه مانند هواپیما، کشتی، قطار و یا کامیون صورت می‌پذیرد. از مزایای این نوع حمل دریایی کاهش هزینه حمل، افزایش ایمنی کالا و.. می‌باشد. در این نوع روش مشتری و یا صاحب کالا با یک شرکت حمل­­‌و­نقل یا یک فورواردر قرارداد منعقد کرده که این قرارداد، باعث کاهش مسئولیت مشتری و صاحب کالا می‌گردد.

حمل و نقل دریایی به روش چارترینگ

این روش حمل برای کالاهایی که فاقد بسته بوده و به صورت فله و یا حجیم حمل می‌شوند، استفاده می‌گردد. کالاهایی مانند: شکر، گندم، میلگرد و…. که به این نوع کالاها Bulk  Dry گفته می‌شود. 

در این روش، حمل محموله از طریق کشتی‌­هایی با قابلیت بارگیری زیاد، صورت می‌پذیرد. معمولاً صاحب کالا یا نماینده وی (شخص یا شرکتی که با استفاده از کارت بازرگانی خود اقدام به حمل کالا از چین می­‌نماید) درخواست اجاره کشتی و اطلاعات مربوط به چارتر کشتی را برای افرادی که در زمینه کرایه کشتی و یا Time Charter کشتی فعالیت دارند ارسال می‌کند. مالکان کشتی پس از بررسی اطلاعات دقیق بار و اسکله مبدأ و مقصد قراردادی تحت عنوان Fixture Note بین طرفین منعقد می‌شود.

 

استعلام قیمت حمل دریایی

همانطور که می‌دانید، یکی از روش‌های پرطرفدار انتقال کالا در تجارت بین‌المللی حمل دریایی است. زیرا هزینه این روش حمل به نسبت دیگر روش‌های حمل مانند (هوایی و زمینی) مقرون‌به‌صرفه‌تر است. با این‌حال هزینه باربری با کشتی متاثر از عوامل گوناگونی است. برای استعلام قیمت حمل دریایی عواملی مانند: اسکله در کشور مبداء بارگیری، اسکله در کشور مقصد ارسال کالا، وزن و حجم کالا، نرخ ارز، بهای سوخت، ترم حمل و میزان ترافیک مسیر و … را باید در نظر گرفت. در ادامه به جزئیات بیشتری در مورد این نوع حمل می‌پردازیم.

زمان حمل دریایی از چین چقدر است؟

مدت زمان حمل هوایی از چین کاملاً بستگی به ایرلاین دارد. عوامل مختلفی بر مدت زمان حمل هوایی از چین تاثیر می‌گذارند. از جمله آن می‌توان به نوع ناوگان هوایی (ایرانی – خارجی)، پرواز مستقیم یا غیرمستقیم، کیفیت و تعدد پروازهای آن ایرلاین، نوع هواپیماهایی (پروازهای فریتر) که در اختیار آن ایرلاین است، اشاره کرد.

این موارد تنها قسمتی از عوامل تأثیرگذار بر مدت زمان حمل هوایی از چین می‌باشد. چرا که در این پروسه کیفیت هماهنگی میان شرکت بازرگانی و شرکت حمل­ و­نقل بسیار موثر خواهد بود.

مدت زمان تقریبی حمل دریایی از چین به طور میانگین حداقل ۲۵ روز به طول می‌انجامد. لذا استفاده از این روش جهت حمل محمولاتی که بیشتر حجیم و وزین باشند، به صرفه بوده و برای حمل محمولات سبک‌تر بهتر است، از سرویس‌های حمل هوایی از چین استفاده شود.

 

خطوط حمل دریایی از چین به ایران

 

شرکت‌ها، تجار و بازرگانان ایرانی عمدتاً تمایل دارند کالاهای خود را از بنادر چین، توسط کشتی و حمل دریایی به بندر عباس و یا بندر شهید رجایی ارسال کنند. چرا که از منظر اقتصادی این روش ارزانترین راه حمل بار از چین می‌باشد. به این منظور می‌توان از سرویس‌های حمل کانتینری از چین به ایران، حمل خرده بار و همچنین حمل محمولات به صورت بالک (فله) که از توسط خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (IRISL)، کشتیرانی چین (COSCO)، کشتیرانی کره‌جنوبی (HMM)، کشتیرانی تایوان (Ever Green)، کشتیرانی هنگ کنگ ‌‌(OOCL)  و … از بنادر زیر به سمت بندر عباس (گمرک شهید رجایی) در حال سرویس‌دهی هستند، استفاده نمود.

  • حمل دریایی از شانگهای Shanghai
  • حمل دریایی از تیانجین Tianjin
  • حمل دریایی از دالیان Dalian
  • حمل دریایی از کینگ دائو Qingdao
  • حمل دریایی از نانجینگ Nanjing
  • حمل دریایی از ژیامن Xiamen
  • حمل دریایی از شنزن Shenzhen
  • حمل دریایی از فوشان Foshan
  • حمل دریایی از گوانجو Guangzhou
  • حمل دریایی از هنگ‌کنگ Hong Kong

حمل دریایی از دبی به ایران

 

حمل بار دریایی از دبی به ایران برای حجم زیادی از کالا (که می‌تواند بیشتر از ۱۵۰۰ کیلوگرم باشد) مقرون‌به‌صرفه است که بدین ترتیب هزینه حمل برای تناژهای بالا، بسیار کاهش می‌­یابد. بنابراین تعداد زیادی از تجار و بازرگانان که قصد واردات در حجم و اندازه زیاد دارند، برای حمل بارشان از حمل دریایی دبی به ایران استفاده می­‌کنند.

حمل محموله‌های تحریمی از طریق دبی به دو روش هوایی و دریایی انجام می‌شود. حال این سوال پیش می‌آید که در چه صورتی باید بار را به صورت دریایی و در چه صورتی به شکل حمل بار هوایی از دبی به ایران ارسال شود؟ حجم زیاد واردات از دبی به صورت هوایی نشان‌دهنده تمایل تجار به حمل هوایی از دبی در مقایسه با حمل دریایی از این کشور است.

 

اقتصادی‌ترین راه برای حمل دریایی کالاهای الکترونیکی

 

ابتدا اندکی درباره انواع روش‌های حمل دریایی، حمل هوایی و سپس نکات مربوط به این دو روش را خواهیم گفت. از این طریق می‌توانید اقتصادی‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه جهت حمل کالاهای الکترونیکی خود مانند موبایل، دوربین مداربسته و دیگر تجهیزات را انتخاب کنید.

هر کالایی بسته به نوع، حجم و اندازه و نحوه بسته‌بندی، شرایط خاص خود را برای حمل و نقل دریایی و هوایی دارد. مثلاً کالاهایی مانند: گندم، آرد، شکر، پنبه، غلات، املاح معدنی، سیمان و … به صورت فله در حجم بالا و بدون هیچ گونه بسته‌بندی وارد کشتی می‌شوند و همین امر در نحوه ارسال آنها تاثیرگذار است. معمولاً برای این دسته از محصولات به دلیل دو ویژگی حجم بالا و عدم بسته‌بندی، حمل دریایی کالا به روش اجاره یا چارترینگ کشتی صورت می‌گیرد. در حمل دریایی برخی کالاها نظیر انواع گوشت، نیز امکانات ویژه ای نظیر کانتینر یخچالی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا فاسد نشوند.

صرف‌نظر از نوع کالا و حجم آن، گاهی روش های ارسال، بسته به مبدا و مقصد متفاوت است. مثلاً ارسال کالا به صورت مستقیم به بنادر ایران از مبدا برخی از بنادر دنیا امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل برخی از کانتینرها در بندر دیگری کشتی به کشتی یا اصطلاحاً cross stuffing می‌شوند. معمولاً این امر برای کالاهای وارداتی به ایران در بندر جبل‌علی دبی صورت می‌گیرد. راهکار تخلیه و بارگیری مجدد یا اصطلاحاً Transshipment نیز مربوط به واردات کالا از برخی بنادر است که امکان حمل و نقل دریایی کالا از آنجا، به صورت مستقیم وجود ندارد.

گروپاژ در حمل و نقل دریایی

 

در حمل دریایی کالا، روش دیگری جهت حمل کالاهای بازرگانان به صورت اشتراکی نیز وجود دارد. هر گاه کانتینر حمل کالا تنها در اختیار شما نباشد و بار شما و دیگران به صورت مشترک در یک کانتینر حمل شود، اصطلاحاً حمل به صورت گروپاژ صورت گرفته است. 

حمل گروپاژ برای کالاهایی مانند: موبایل و دوربین مداربسته و دیگر تجهیزات الکترونیکی که معمولاً حجم کالا کمتر از فضای یک کانتینر است، اقتصادی و به‌صرفه است و هزینه‌های حمل را به دلیل سرشکن شدن پایین می‌آورد.